Въпроси за вегетарианството (част 1)
– Ти си вегетарианец, а? Защо се мъчиш, бре, братле? Ти ли ще оправиш света?
Ето един въпрос, на който всеки вегетарианец, вярвам, е имал най-често случай да отговаря. При това, този въпрос се отправя не само към вегетарианците като такива, но изобщо към „идеалистите“: всички ония, които се стремят да живеят „по Бога“, както казва Л. Толстой, т. е. да живеят праведен живот.
В днешното общество хората, особено
интелектуалната маса (не толкова народа),
са достигнали до такава обърканост на
понятията за живота, че или не разбират
думите – праведен живот, – или пък
означават с тях нещо старо, отживяло.
Всъщност обаче, в тия думи се съдържа
възможно най-висшия синтез на философията
на живота.
– Ти ли ще оправиш света?
– С този въпрос вие признавате, че има
нещо за оправяне „в света“, т. е. в
човешкото общество, вие признавате, че
обществото е болно. Но болестта на
обществото е болест на хората, които го
образуват, защото обществото – това са
хората: аз, вие, други, трети и пр. Като
реалност, нещо усетимо, емпирично
обществената болест се проявява в
отделните индивиди. Щом е така, тогава
аз и вие сме болни. Онова, което вие
смятате, че трябва да се оправи, то е в
нас. Няма обществена болест, която,
строго погледнато, да не е лична болест.
Затова всеки себе си трябва да лекува,
за да лекува и обществото.
Реална,
истинска, а не въображаема борба с
обществените болести, със злото изобщо,
човек води дотолкова, доколкото той
чувства тия
болести, злото, като свои лични и води
тая борба в себе си, в своята душа. Няма
обществено зло.
Злото е лично. От единицата, личността
– към цялото, обществото: ето единствения
път за оправяне на „света“. Този смисъл
имат и думите на Александър Херцен:
„Ако хората вместо да спасяват целия свят, почнат да спасяват сами себе си, вместо да освобождават цялото човечество, почнеха да освобождават сами себе си – колко много биха сторили за спасението на света и за освобождението на човечеството.“
И
доколкото човек води успешно тази борба
за спасяване и освобождаване на себе
си, за добиване на власт над себе си,
дотолкова той добива власт над другите,
над обществото – власт единствено
позволена, власт да буди борческите,
героичните сили у другите за борба със
себе си.
„Колкото пъти отида на месарницата да
си купя месо – изповядваше един правдив
човек на своя приятел, – винаги ти се
изпречваш напреде ми и не един път съм
се връщал без да си купя месо. А когато
сме двама, аз никога не съм имал смелостта
да се отбия в месарницата.“ Кой е този
„ти“? Това не е някой полицай в униформа.
Това „ти“ е неговото „аз“, пробуждано
поне за момент от духовната власт на
другия.
Пътят на борбата със злото чрез себе си
е най-труден. И хората са избрали много
по-лесен – разбира се лъжлив: те взаимно
се упълномощават за това. И всичко е
нагласено като машина! „Не е моя работа
да оправям света. За това има депутати,
камари, съвети, министри, учени. Аз ще
си гледам моята работа и ще живея...“ – казват обикновено.
Въпросите
на живота се разрешават от „избраните“.
А всъщност всички въпроси на живота са
лични въпроси: какво трябва да правим?
Как трябва да оправим света? – абсолютно
никаква друга разумна мисъл няма освен: какво трябва аз
да правя? Как трябва себе си да
оправя?
Вегетарианството е не само една смела,
но и неизбежна крачка за оправяне на
себе си, а посредством това и „света“.
Илия Енчев
Из списание "Вегетариански преглед", (година III, март и април 1922 г., брой 6 и 7, стр. 101-102), орган на Българския вегетариански съюз – София
Коментари
Публикуване на коментар