Въпроси за вегетарианството (част 3)
– Защо носите обуща от кожа? Вие си противоречите.
– Моят стремеж да съгласувам живота си
с изискванията на идеала по тази точка
среща препятствие, което аз още не мога
да преодолея. Но като нося кожени обувки,
аз не смятам това за оправдателно: това,
което трябва да бъде. Ние и двамата сме
с кожени обувки и въпреки това има голяма
разлика между нас. Разликата е в това:
аз смятам, че не трябва да се носят,
а вие – че трябва. Разликата е в
мислите, в убеждението. Има мисли от
животоразбирането на човека, които са
станали вече дело, постъпка, а има такива,
които ще станат дело занапред – в
бъдещето. Никога не може да се появи
разлика в постъпките на хората, ако тя
не дойде по-напред в мислите, т. е.
промените и преобразуванията стават
по-напред в мислите, че тогава в постъпките;
пътят за преобразуване на живота е
отвътре навън, а не обратно.
Никога хората няма да се сетят да направят
некожени обувки, ако не се появи мисълта,
че не трябва да се носят такива обувки.
Кожените обувки могат да бъдат от умряло,
а не от убито (заклано) животно. Некожените
обувки са били първите обувки на човека.
И днес има отлични некожени обувки:
галоши, плетени от трева, с въжен (или
дървен) гйон и др.
Ние поддържаме възгледа, че хората
трябва не само да не носят кожени обувки,
ала, колкото се може, да ходят без обувки
– боси. Но ако човек не може без обувки,
той е способен да изнамери много
по-съвършени, по-здрави и по-евтини от
кожените.
Сегашната наука, която още робува на
Мамон, на Бакхус и Молох – на „Дявола“,
която измисля от дърво спирт да прави,
превръща въздуха в течност или пуща в
него крилати машини, която е измислила
картечници, огнепръскачки и колко още
най-изкусни, най-трудно създавани и
най-скъпи оръдия за убиване и поробване
на хората един друг, тая наука – освободена
от „злия дух“ – ще намери хиляди начини
за изработване и на некожени обувки.
Илия Енчев
Из списание "Вегетариански преглед", (година III, април 1922 г., брой 8, стр. 130-131), орган на Българския вегетариански съюз – София
Коментари
Публикуване на коментар