Матю Рикар: „Страданието на едно животно е по-важно от вкуса на една храна“
Будисткият
монах подкрепя манифеста на 26 НПО-та,
за да наложи въпроса за правата на
животните в политическия дебат. „Тази
борба служи също и за прогреса на хората“
– обяснява той.
Ние
сме всичко, те са нищо. Стойността на
човешкия живот правилно се смята за
неоценима. А за сметка на това стойността на животинския
живот нищожна ли е? Всеки час в
света убиваме 120 милиона сухоземни и
водни животни. Това е много: само за една
седмица има повече убити животни от
всички човешки жертви във всички войни
досега!
Направили
сме огромни прогреси в цивилизацията.
Не приемаме повече неща, които за дълго
време са изглеждали нормални: робството
или изтезанията. Приели сме Всеобщата
декларация за правата на човека.
Продължаваме да подобряваме статута
на жените
и децата. Намаляваме бедността по света.
Но когато въпросът опира до животните,
масовото унищожение продължава да бъде
правило.
8-те
милиона вида, които населяват все още
нашата планета, са наши събратя. Те
страстно желаят да живеят, да избягват
страданието. Ние обичаме кучетата, но
ядем прасета и се обличаме с кожи на
крави. Тук има една фундаментална
несъгласуваност. Невинният живот е
ценност, която е неоспорима.
Няма
никакъв изблик на сантименталност,
когато си шокиран от ужасите, разкрити
от видеата, заснети в кланиците.
Някои
твърдят, че производството на месо е
необходимото
зло. Днес, тъй като то повече не е нужно, накратко, това е зло. От което всички
губят: промишленото производство на
месо е втората най-голяма причина за емисии на парникови газове (15%) след домакинствата
и преди транспорта. То поддържа световната
бедност: 750 милиона тона зърно, което
локално би могло да изхрани 1 милиард
души, е изнасяно от Латинска Америка и
Африка за северните страни, за да храни животните, предназначени да станат на
месо. А черешката на тортата, е че няколко
стотици епидемиологични изследвания
сочат, че редовната консумация на месо
е вредна за здравето.
Случи
ми се да попитам на едно събрание:
„Благосклонни ли сте към правдата и
морала?“ Всички си вдигнаха ръката.
След това попитах: „Справедливо и
морално ли е да се причиняват ненужни
страдания на чувствителни същества?“
Никой не си вдигна ръката. В действителност,
никой морален довод не може да оправдае
нашето поведение спрямо животните.
Отнемане
на живот за удоволствие
Наскоро
в една неделна сутрин група ловци с
пушки на рамо се били събрали на площада
пред църквата в едно селце в Южна Франция.
Едно дете, син на мои приятели, се спряло
пред тях и ги попитало простодушно:
„Отивате да убивате ли?“ Получило само
неловко мълчание, съучастнически усмивки
и погледи встрани. Убийствата за
удоволствие е предпочитание на смъртта
пред живота. Това ли е най-доброто, което
може да предложи човечеството?
20
милиона французи излизат да се разхождат
из горите. А ловците не са повече от 1,2
милиона. Обаче именно последните създават
правилата. Те ли са, както го твърдят,
най-добрите пазители на биологичното
равновесие? През 1974 г. бе приета забрана за лов
в кантона на Женева чрез референдум
с 72% от населението. Въпреки тревогите
на ловците, всичко премина добре: фауната
на кантона възвърна богатството си,
разнообразието си – високо ценени от
туристите – и своето природно равновесие.
Глиганите и елените не са завладели
горите и обработваемите площи.
По-добре
да се обичат всички същества
Включвайки
всички чувствителни същества в моралния
кръг, ние не обичаме по-малко хората,
ние ги обичаме повече, защото нашият
морал е по-обширен. Хуманитарната
организация, на която съм
съосновател, Karuna-Shechen, помага
всяка година на 300 000 човека в Индия,
Непал и Тибет в областта на здравеопазването,
образованието и социалните услуги.
Фактът, че
съм загрижен и за страданията, причинявани
на животните, с нищо не
намалява решителността ми да облекчавам
човешките страдания. Точно напротив. А
незагрижеността към животните не би
подобрило с нищо ужасната съдба на
жертвите в град Халеб (Сирия) или в
Дарфур.
Добрите
новини
Добрата
новина е, че вегетарианството и веганството
се разрастват
сред младежите. Неотдавна обядвах в
стола на големия Принстънски университет:
над първите 50 метра на бюфета
за самообслужване имаше
закачени табели „Веган“. Близо 20% от
американските студенти са вегани.
Този
преход към хранене без насилие е възможен
и икономически жизнеспособен. Вземете
под внимание желанието си за кървящ
стек: то води до индустриално производство
на месо. Обратно, състрадателната
мисъл за животните води до по-добър свят
и икономика,
която отново създава
работни места за
хора, заети с произвеждането на храни
обаче без
страдания
на животни и за предпочитане за човешкото
здраве.
Ние
нямаме извинения. Страданието на едно
животно е по-важно от вкуса на една
храна. Начинът, по който се отнасяме към
тези, които са чувствителни същества
като нас, носи в света или
послание на мрак
и смърт, или послание на светлина и
живот.
Матю Рикар
Коментари
Публикуване на коментар