Дарвиновата революция и зараждането на съвременното движение за освобождение на животните
Матю Рикар, "Пледоария за животните" (2014), първа глава.
Към част 2: Преобразяване на отношенията ни към животните
Към част 5: Застъпници на животните в юдаизма и исляма
Към част 6: Индуизмът и вегетарианството
Към част 7: Джайнизмът и абсолютното ненасилие към животните
Към част 8: Отношението на будизма към животните
Към част 9: Как да определим едно "чувствително същество"?
Към част 10: Будизмът и вегетарианството
Дарвин преобразил дълбоко представата ни за взаимоотношенията между различните форми на живот, като по внушителен начин показал, че в продължение на милиони години еволюцията на видовете се изразявала само в постепенни преходи между тях. Това било пълен обрат, тъй като Дарвин изтъкнал, че разликите между хората и животните не били въобще толкова фундаментални, колкото се било предполагало:
"Видяхме, че чувствата и интуициите, различните емоции и качества като любов, памет, внимание, любопитство, подражание, разум и т. н., с които се гордее човек, могат да се видят в зачатъчно, а понякога дори и в напълно развито състояние при по-низшите животни."[86]
| Чарлз Дарвин |
"Човечността към по-низшите животни е една от най-благородните добродетели, които човек има, и това е последният стадий на развитието на нравствените чувства. Едва когато се загрижим за всички чувствителни същества, нашият морал ще достигне до най-високото си ниво."[88]
Още през XIX в. Шопенхауер отразява едно зараждащо се движение в защита на животните: „И в Европа от ден на ден се събужда чувството за правата на животните.“[89] Той правел следното заключение: „Състраданието към животните е толкова тясно свързано с добротата, че може да се каже, че този, който е жесток към животните, не може да бъде добър човек.“
![]() |
| Ричард Райдър |
"Революциите през 60-те години срещу расизма, сексизма и класовата дискриминация бяха близко до това да обхванат и животните, но не го направиха. Това ме разтревожи. Етиката и политиката по това време просто забравиха нечовешките същества. Всички сякаш се занимаваха само да намалят предразсъдъците спрямо хората, но не бяха ли чували за Дарвин? Аз също мразех расизма, сексизма и класовата дискриминация, но защо да се спира дотам? Като клиничен психолог бях убеден, че стотици други видове животни изпитват страх, болка и скръб, колкото и аз. Трябваше да се загрижа за това. Трябваше да се постави паралел между нашата съдба и тази на другите видове. Един ден, през 1970 г., докато се къпех в стария чифлик в Сънингуел, близо до Оксфорд, внезапно ми дойде наум една дума: „видизъм“. Бързо написах брошура, която разпространих из Оксфорд."[90]
![]() |
| Питър Сингър и книгата му "Освобождение на животните" |
Отначало никой не обърнал внимание на тази брошура, до деня, в който Питър Сингър, студент в Оксфорд, влязъл в контакт с Ричард Райдър и въвел концепцията за „освобождение на животните“. На нея през 1975 г. той посветил книга, която намерила световен отзвук и чието заглавие – „Освобождение на животните“ – дало името на това ново движение.[91] Други гласове обогатили дебата, а именно този на основния теоретик на правата на животните Том Рийгън, приматолозите Джейн Гудал и Франс де Ваал, които показали, че животните изпитват най-различни и сложни емоции, включително емпатия, писателят Джонатан Сафран Фоер и мнозина още, които говорят за етика към животните, права на животните и отношенията ни към животните.
[86] Darwin (C.), The Descent of Man and Selection in Relation to Sex, John Murray, 1871, стр. 193. Френско издание: Darwin (C.), La descendance de l’homme et la sélection sexuelle, Reinwald, Libraire-éditeur, 1891.
[87] Пак там.
[88] Пак там, стр. 101.
[89] За по-обстойно изложение на тези становища вж. Jeangène Vilmer (J.-B.), Éthique animale, PUF, 2008, стр. 35.
[90] Ryder (R.), "Speciesism Again: The Original Leaflet", Critical Society, 2, 2010, стр. 1-2.
[91] Singer (P.), Animal Liberation: The Definitive Classic of the Animal Movement, Harper Perennial Modern Classics, 2009. Първото издание датира от 1975 г.
[87] Пак там.
[88] Пак там, стр. 101.
[89] За по-обстойно изложение на тези становища вж. Jeangène Vilmer (J.-B.), Éthique animale, PUF, 2008, стр. 35.
[90] Ryder (R.), "Speciesism Again: The Original Leaflet", Critical Society, 2, 2010, стр. 1-2.
[91] Singer (P.), Animal Liberation: The Definitive Classic of the Animal Movement, Harper Perennial Modern Classics, 2009. Първото издание датира от 1975 г.







Коментари
Публикуване на коментар