Индуизмът и вегетарианството
Матю Рикар, "Пледоария за животните" (2014), първа глава.
Много трудове са били посвещавани на взаимоотношенията между човека и животните в западните култури, но сравнително малко на брой разглеждат източните култури, които поддържат съвсем различни гледни точки – в частност индуизма, джайнизма и будизма.
Днес в света Индия е страната, в която вегетарианството е най-спазвано. Да отбележим, че индийското вегетарианство изключва консумацията на яйца, но позволява консумацията на млечни продукти. Смята се, че вегетарианците съставляват около 35% от населението, или 450 милиона индийци. Наскоро Индия създаде система на етикетиране на продуктите, изработени стриктно със вегетариански съставки.
Индуизмът включва в себе си множество религиозни движения, които имат различни мнения върху вегетарианството. В началото индийската цивилизация, по време на ведическия период (около 2500-1500 г. пр. н. е.), не била вегетарианска. Ведическите култове изисквали кървави животински жертвоприношения. Изглежда, че понятието за „ахимса“ (ненасилие) със своето следствие – вегетарианството – се появило през VII – VI в. пр. н. е. под съвместното влияние на будизма, джайнизма и индуистките упанишади. Тези философски трактати из основи поставят под въпрос идеята за животинско жертвоприношение, дотогава извършвано активно. В няколко индуски текстове от тази епоха се срещат следните стихове:
"Кръвта на животните, убити от теб,
образува локва в краката ти.
Ако така се достигат по-висши светове,
то какво тогава води до ада?"
По същия начин в епопеята за Махабхарата, написана между 300 г. пр. н. и 300 г. от н. е., се казва:
"Месото на животните е като плътта на собствените ни деца. [...] Има ли нужда да се каже, че тези невинни и здрави създания са създадени за любовта на Живота? Но ето нещастни грешници, живеещи в скотобойните, желаят да ги убиват? Затова, о, монарсе, о, Юдищира, знай, че отказът от месо е най-голямото спасение на религията на небето и щастието. Ахимса е най-големият от нейните принципи. Той е и най-голямото покаяние. Той е също и най-голямата истина сред всички прояви на доброто."[58]
Към I в. от н. е. прочутите Закони на Ману (Ману-дхарма-шастра) приели двустранно и сложно отношение към консумацията на месо. Правилата, които постановявал законодателят, изглежда постоянно се колебаели между позволение на консумацията на месо и безусловно вегетарианство. Месото, включително и това на кравите, можело да бъде консумирано от двете висши касти, ако е било ритуално жертвопринесено за някое божество. Извън жертвоприношението консумацията на месо се осъждала поради наказание чрез страдание в следващия живот, идентично на страданието, причинено в този живот: „Оня, чиято плът изяждам на този свят, ще изяде моята на оня свят.“[59] Но впрочем той осъждал храненето с месо, призовавайки за състрадание към животните: „Никога не можете да получите месо, без да извършите насилие над одушевени създания; убиването на тези одушевени създания ще ви отведе в ада; така че се въздържайте от ядене на месо. Който наблюдава внимателно произхода на месото – начина, по-който връзват и убиват въплътените създания, – той трябва да се въздържа от ядене на всяка плът.“[60] През вековете тези закони са били разпространявани най-вече във висшите касти: в днешни дни брамините и най-вече тези, които служат в храмовете, добросъвестно спазват вегетарианството.
Към II в. от н. е. Йога Шастрите, сбор от духовни и морални поучения, укрепват идеята за уважение към всички форми на живот, издигайки вегетарианството в базова норма, основно у чистите касти. Междувременно Тирувалувар, мъдрец и тъкач от I или II в. от н. е., част от голямото течение на шиваизма в Южна Индия, пише в Тирукурал: „Как може този, който яде месо на животно, за да угоява своята собствена плът, да практикува искрено състрадание?“[61]
Вайшнавистките култове, и по-специално течението Бхакти, базирано на личността на Кришна, също наблягат на вегетарианството. Множество шиваистки секти от своя страна поддържат различни възгледи за вегетарианството и определят границите на своите собствени хранителни правила, с месо или без.
Кришна |
В рамките на индуизма общността Бишнои, която живее в пустинните райони на Раджастан, е достигнала до най-голяма благосклонност спрямо животните и най-голямо уважение към всички форми на живот – растителна и животинска. Тази общност от 600 000 до 800 000 членове била основана през XV в. от индийския мъдрец Джамбешвар Бхагаван, който учел на 29 принципа („бишнои“ означава „двайсет и девет“ на хинди), сред които медитацията сутрин и вечер, прошката и състраданието. Бишноите полагат големи грижи за животните. Строят убежища за старите и болните животни. По време на празниците на общността не палят огньове през нощта, за да не привличат насекоми, които може да изгорят в пламъците. Те си забраняват също и сечта на дървета. През XVI в. стотици бишнои се опитали да попречат на могъщия махараджа на Джодхпур да сече дървета; те платили с живота си за този екопротест преди времето си. Газелите и антилопите са защитавани от селяните срещу атаките на ловци аборигени. Те ги хранят и подслоняват, а животните се разхождат безстрашно из селата. Една десета от зърнените реколти е определяна за храна на животните, които по никакъв начин не са експлоатирани.[62]
Ганди |
Следва продължение...
[58] Ganguli (K. M.), The Mahâbhârata of Krishna-Dwaipayana Vyasa (12 vols), Munshiram Manohar Lal Publishing House, 1970.
[59] Lois de Manu, 5.33. Цитирано в Doniger (W.), The Hindus: An Alternative History, Penguin/Viking, 2009.
[60] Пак там, стр. 48-50.
[61] Откъси от Тирукурал, дидактична поема, съчинена преди около 2200 години в Тамил Наду в Южна Индия от индуския мъдрец Тирувалувар. Според Карис и Жерар Бюске и Уикипедия, статия "Tirukkural".
[62] Caron (A.), No steak, Fayard, 2013. Kindle, 4524-4554.
[63] Gandhi (M. K.), Autobiographie ou Mes expériences de vérité, Stock, 1982, стр. 230.
[58] Ganguli (K. M.), The Mahâbhârata of Krishna-Dwaipayana Vyasa (12 vols), Munshiram Manohar Lal Publishing House, 1970.
[59] Lois de Manu, 5.33. Цитирано в Doniger (W.), The Hindus: An Alternative History, Penguin/Viking, 2009.
[60] Пак там, стр. 48-50.
[61] Откъси от Тирукурал, дидактична поема, съчинена преди около 2200 години в Тамил Наду в Южна Индия от индуския мъдрец Тирувалувар. Според Карис и Жерар Бюске и Уикипедия, статия "Tirukkural".
[62] Caron (A.), No steak, Fayard, 2013. Kindle, 4524-4554.
[63] Gandhi (M. K.), Autobiographie ou Mes expériences de vérité, Stock, 1982, стр. 230.
Коментари
Публикуване на коментар