Неразказаната история за млекопроизводството


Текст и снимки: Джо-Ан Макартър

През последните петнадесет години работата ми като фоторепортер на животни ме пренесе в света на млекопроизводството, далеч отвъд маркетинговите кампании, и ми разкри съвсем различна картина на млякото.

Когато бях дете през 80-те години, кравето мляко беше вездесъщо в ученическия живот. Родителите плащаха символични суми, за да могат децата им да получават всеки ден на обяд персонализирана картонена кутия мляко. Нуждаехме се от краве мляко, за да пораснат костите ни здрави и за да предотвратим болести като остеопороза. От 1942 г. Канадското ръководство за здравословно хранене промотираше млякото и млечните продукти като отделна хранителна група, която трябва да консумираме.

The Globe and Mail – Канадското ръководство за здравословно хранене през годините (на англ.)


Заглавна страница на Канадското ръководство
за здравословно хранене, 1982 г.


Обаче в началото на 2019 г. бурни промени в Канадското ръководство за здравословно хранене доведоха до различно разбиране в нашите хранителни нужди. Няма ги вече картинките с млечни продукти из хранителната палитра, те също така и не фигурират повече в дългия списък от здравословни опции за училищния стол. Млечните продукти сега са поставени в белтъчната хранителна група, като се добавят забележките: „От храните, богати на протеини, консумирайте по-често тези от растителен произход”, и „За пиене предпочитайте вода.


Кратко обобщение на Канадското ръководство
за здравословно хранене, 2019 г.



Днес млечният сектор е все още най-големият земеделски сектор в Онтарио, където живея, и според Млекопроизводителите на Онтарио програмата за доставяне на мляко в началните училища обслужва 70% от училищата в Онтарио.



Изкусни маркетингови кампании все още се целят в училищните образователни програми, които казват на родители и деца, че кравите са щастливи и млякото им е необходим градивен елемент за развитието на всяко дете

През последните петнадесет години работата ми като фоторепортер на животни ме пренесе в света на млекопроизводството, далеч отвъд маркетинговите кампании и ми разкри съвсем различна картина на млякото.




През младежките ми години започнах дълбоко да разбирам употребата на животни и производството на храна, но дори и тогава млякото не беше в полезрението ми. Мислех, че млякото е полезно от всички страни; че никой не се наранява при добиването му и особено – че никой не умира. В главата ми се въртяха образи на пасищни крави от картонените кутии за мляко и по телевизията, и имах мили спомени от срещата с крави при посещение на Централната експериментална ферма в Отава. Обичах животните от малка, а семейството ми особено се радва на тази моя снимка, като тригодишна, любуваща се на крави от породата Джърси.




Вече бях вегетарианка от няколко години, когато реших да отида на едномесечен стаж във Farm Sanctuary в Уоткинс Глен, Ню Йорк. Фермата беше първа по рода си: убежище за животни, спасени от всякакви сектори на индустриалното животновъдство. 

Стажантите във Farm Sanctuary биват помолвани да водят вегански начин на живот от уважение към животните. Почувствах това като крайно, но го направих, и на връщане в Торонто поднових вегетарианството си. 

Моята начална дата бе на 1-ви април 2003 г. Първоаприлска шега, за моя сметка.Това беше първият ден в живота ми като веган.

Там научих, че животните биват убивани в млечната индустрия. Кравите се убиват, когато тялото им вече изнемогва или „се изхаби” от непрестанния цикъл на бременности и обичайно се колят за евтини хамбургери преди 6-годишна възраст. Научих, че една здрава крава може да живее 20, дори 30 години, но здравето й, и следователно производството й на мляко, спада с всяка бременност, докато не се замени с по-млада крава. Кравите са също така и невероятни майки. Когато имат шанса да стоят заедно с малкото си, те имат с него неразрушима доживотна връзка.
И относно тази бременност. Вярвах, че кравите просто ей-така дават мляко. Не вземах предвид въвлеченото бебе в това.







Горе: Издърпване на теле от млечна крава.
Вляво: Майка изблизва околоплодната течност от новороденото си теле.
Вдясно: Фермер отнема новородено теле от майка му. Испания, 2010 г.

Кравите се оплождат изкуствено и носят в утробата си теле за девет месеца и половина, преди да го родят. Бебето се отнема при раждането му, за да могат хората да консумират кърмата. Ние сме единственият вид, който консумира млякото на друг вид и продължава да пие мляко в зрялата си възраст.


Кравите не са единствените, които умират при млекопроизводството. Бременностите създават цял отделен сектор: производството на телешко месо.

Смутих се, когато разбрах, че производствата на мляко и на телешко месо са неразривно свързани. Чудех се как не съм се замисляла за това и не съм го осъзнала сама. Радвам се, че в крайна сметка го разбрах. Консумирането на телешко месо е подкрепа на млечната индустрия и обратно. Някои женски телета, родени от млечни крави, също стават на телешко месо или стават млечни крави, също предопределени на множество бременности и кратък живот с отречени емоционални връзки и радости на майчинството. О, боже! Беше ми време да се откажа от сиренето, и то за добро.


Не можех да повярвам, че не знаех, че това е бизнесът на млекопроизводството.




Горе:
Все още мокро от раждането си, теле е откарано с количка от майка си към боксовете за телета в млечна ферма. Испания, 2010 г.
Вляво: Крава, вързана за шията, в обор. Тайван, 2019 г.
Вдясно: Млечна крава. Тайван, 2019 г.


Много хора, които избират растителната диета, започват с елиминирането на червено месо, често последвано от свинско, агнешко, а след това и пилешко и риба. Това бе и моят процес. Но това, което научих във фермата приют, е красноречиво обяснено в книгата на Ерик Маркъс „Пазарът на месо: животни, етика и пари”: че от гледна точка на намаляване на страданието млечните продукти би трябвало да са първите елиминирани от диетата


Покрай работата си като фоторепортер на животни съм посетила млечни ферми на пет континента. Обиколила съм както семейни, така и огромни индустриални ферми. Снимала съм изкуствени осеменявания, раждания, затваряния и връзвания, ежедневието на телета и млечни крави, както и тяхното транспортиране и клане.



Коментари

Популярни публикации