Традиционна масова жестокост

Parable of Lost Sheep,the lost sheep parable meaning,the lost sheep picture

Повечето хора не се интересуват защо по Гергьовден се ядат ангета. Някои ще кажат – „традиция“, други – „за да си угодят на езика с вкусното месце“. 

През годината обаче хората не са толкова религиозни, колкото са били преди. Не посещават редовно църква, не са благочестиви, не спазват постите (които общо са повече от половината дни в годината). Обаче изненадващо как за големите християнски празници повечето изведнъж се постарават да спазят традицията, най-вече ако е въпрос за ядене и пиене. В интерес на истината, „жертвоприношението“ на агне или на каквото и да било, няма вече никаква християнска стойност. В Новия завет Христос поема жертвата и затова убиването на каквото и да било за откуп от греха се обезсмисля. Коленето на агне е езически обичай, чиито корени много малко хора знаят, но масово се спазва сляпо. Представя се просто като „традиция“. 

Но какво са традициите? Просто практики, извършвали се за дълго време през годините, и това е. Не са свързани непременно с морал, справедливост или здрав разум. Традиция е била търговията на човешки роби допреди век и половина, традиция е все още обрязването на деца из Африка и Азия. 

Или пък, ако не заради традицията, всички ще кажат, че това просто се прави от всички и не е незаконно. Повсеместността на една практика не може да е гаранция за моралното й съдържание. Само допреди години в Германия са били законни расизмът и Холокостът, като са били подкрепяни от държавата и от почти всички. 

И така, притиснати до стената, повечето хора ще заявят: „Харесва ми вкусът на месото. Това е мой личен избор.“ В същото време обаче това противоречи с един общосподелян принцип за животните, който гласи, че ние имаме морално задължение да не причиняваме страдание или смърт на животно просто за удоволствие или забавление. И съответно хората масово биха се надигнали срещу човек, който е организирал кървав бой с кучета просто за да се забавлява от гледката. Масово биха възроптали срещу традицията тричане на кучета из някои села, твърдейки, че „е неприемливо само заради някаква традиция да се причинява ненужна болка и страдание на животно“. 

Но с какво тези удоволствия и традиции са по-различни от удоволствието, което почти всички си доставят, сядайки заради традицията около маса, отрупана с животинска плът, добита по жесток и насилствен начин? По-голяма ли е необходимостта от това да ядеш агнешко на Гергьовден от необходимостта да изтезаваш животно просто за да си доставиш удоволствие от гледката?

Любослав Серафимов

Източник: http://www.168chasa.bg/article/5473565

Коментари

Публикуване на коментар

Популярни публикации