Налагат ли веганите убежденията си над останалите?



Някои казват, че веганите трябва да "спрат да налагат убежденията си над останалите". Познайте какво. Яденето на месо е абсолютната форма на налагане на убежденията си над останалите. Когато ядете месо, вие осъждате други на смърт заради вашите убеждения. Ако това не е налагане на убежденията си над останалите, не знам какво е.


Джон Сакарс

Не става въпрос веганите да налагат убежденията си, а заедно да се обмисли отговорността ни към животните, като се вземат предвид най-новите научни данни. Множество изследвания се стремят да покажат, че животните имат форма на субективност, че са субекти на живота и, следователно, имат интереси. Идеята за животното машина е била оспорвана от много философи и учени от векове насам, от Кондияк през XVIII в. до Жак Дерида през XX в. Университетски преподаватели като Флоранс Бюрга събират тези изследвания, които съдържат елементи на биология, етология, психология и философия. Учени в областта на приложната етика като Том Рийгън представят солидни разсъждения, които включват животните в моралната ни сфера. В тази връзка, вземането под внимание на интересите на животните става толкова по-спешно, колкото потисничеството, на което те са подложени в рамките на индустриализираното производство, отговаря на растящото световно търсене на животински продукти. Така, щом се признае интересът на животните да живеят собствения си живот, изглежда справедливо да се търси да им се предостави това право. Но не става въпрос това да се направи без обществото, нито против него. 

Става въпрос да се изтъкне гледна точка, противоположна на преобладаващото мислене, рядко или дори неотразявана в медиите и в академичните среди. Обратно, могъщите лобита на хранителната индустрия имат несравними средства, за да си осигурят позицията и приходите. На тяхна страна са и значението на традициите, инерцията на навиците, страха от антиконформизма: наложените ценности са чисто и просто тези на господстващия карнизъм.

Не става въпрос да се налага нечия гледна точка (впрочем, как би могло да се направи това?), а да се породи и поддържа обсъждане на идеи около въпроси, които попадат в областта на политиката. Ако по някои аспекти етиката попада в сферата на личния избор, тя е също и с дълбок политически характер, защото включва други страни: очевидно животните, а също и цялото общество, на което етиката съставлява един от стълбовете.

Някои главни социални прогреси, като премахването на робството или правата на жените, са били постигнати именно благодарение на поставянето под въпрос в рамките на обществени дебати на практики, считани дотогава като попадащи в личната сфера. Всички прогресивни идеи са срещали съпротивата на тези, които са печелили от поставените под въпрос практики.

Активистите за правата на животните желаят да информират и убеждават (подобно на всяко друго политическо или обществено движение). Би ли била упрекната една хуманитарна организация за това, че се опитва да отправи сигнал към общественото мнение, да информира и да убеди за нуждата да се предприемат действия? Би ли се смятало, че тя се опитва да налага убежденията си?

Различни проучвания в Европа през последните години разкриват широко споделяна форма на емпатия спрямо селскостопанските животни. Ако хората си даваха сметка за реалността на условията на отглеждане, щяха да се възмутят. Обаче индустрията и търговията на животински продукти крият зад маркетингова фасада реалните условия на живот и на клане на селскостопанските животни. Можем ли реално да правим съзнателни и информирани избори, когато хранителната индустрия и действащите лица на експлоатацията на животни използват всеки способ, за да поддържат обществеността в невежество и заблуди?

Все пак се признава като цяло чувствителността на домашните любимци (котки, кучета), но обикновено се пренебрегва фактът, че селскостопанските животни (зайци, кокошки, овце, прасета, крави и др.) имат сходни когнитивни способности, поведения и нужди. Върхът на парадокса е, че в зависимост от средата и вкусовете човек признава или не различни нужди и статути на един и същи вид. Така, зайците и конете са ту сред членовете на семейството, ту са консумирани.

Източник: http://vegfaq.org/pourquoi-vouloir-imposer-vos-convictions-aux-autres-

Вж. също: Как веганите налагат своя избор над останалите?

Коментари

Популярни публикации