За вегетарианството (I) - Е. О. Димшиц 1911 г.


„Във всяко убийство е скрита тайна мъст: кръвта на изядените животни ще разбуди алчност, страст, гняв, ненавист. Ще узнае проклетият род пагубната власт на чуждата гореща кръв и „кръвожадните“ ще въстанат брат на брата!“



I.

В нашия живот съществуват много дивашки, жестоки и уродливи явления, диващината, жестокостта и уродливостта на които не можем да забележим благодарение на нашите възгледи и разбирания, на привичките ни и особено на личното ни участие в тях.

Такива явления има и в обществения ни живот, и в личния. Ние сме пораснали и растем сред тези явления и ги срещаме на всяка крачка; ние дотолкова сме свикнали с тях, че е много трудно да видим доколко те са противочовешки.

А между това тези явления не могат да не поразяват със своята диващина всеки незатъпен човек, който е свободен от предразсъдъците на обикновения хорски живот. Тези явления обръщат вниманието и на всеки мислещ човек, щом веднъж разбере тяхното значение.

Стига само човек да се спре за малко и сериозно да се замисли над тези явления, стига само да разбере тяхната същност, за да не може вече да ги пренебрегва, да ги замълчава и да не се учудва как е могъл по-рано да не забелязва тяхното ужасно значение и как могат другите хора да не ги забелязват и да бъдат равнодушни към тях.

Едно от тези ужасни явления, на които сме привикнали и не обръщаме внимание, е яденето на месо.

II.

Яденето на месо е дотолкова дивашко и отвратително, дотолкова ужасно и противочовешко, че ние го вършим само защото сме привикнали и се отнасяме равнодушно към него.

Трябва да заколим кокошка. Ще отида да купя месо. Трябва да опека това месо. Хубаво говеждо месо. Колко вкусна риба и т. н.

Ние дотолкова сме привикнали да слушаме тези думи, толкова често и просто ги изговаряме и не се замисляме върху тяхното истинско значение; ние така сме привикнали от детство още да виждаме вкъщи месо и кръв, да се слагат на трапезата печени кокошки, гъски, риба и др., че наистина мъчно можем да видим колко ужасно и дивашко е месоядството.

Но стига човек да се позамисли сериозно само един път върху тази практика, да вникне искрено в нейното значение и той ще почувства отвращение към месоядството.

Всъщност какво е това? Вземат животни: крави, волове, телета, свине, гъски, кокошки и ги убиват всеки ден по хиляди и милиони и ги изяждат... За това нещо има наредени кланици с доктори и касапи; има специални магазини, където се продават труповете на убитите животни. Хората купуват тези трупове, варят ги, пекат ги и ги ядат, като дават и на децата.

Може ли да има нещо по-дивашко, по-отвратително от това? И пак на повечето от хората не може и на ум да дойде, че тука има нещо дивашко и гнусно. Не може да им дойде на ум и на диваците, които ядат хора, че те вършат нещо много мръсно и гадно, като ядат телата на хората, както не може да дойде на ум и на робовладелеца, че робството е отвратително.

Една жена, Люси Малори, разказва: Един пътешественик посетил в Африка едни канибали, тъкмо когато яли човешко месо. Те му обяснили, че повече обичат човешкото месо, отколкото животинското, защото животните са мръсни, а негрите се мият по три пъти на ден.

Това е ужасно“ – извикал пътешественикът, като гледал как ядат човешкото месо.

Не, това е много вкусно със сол“ – казал главатарят им.

Това е ужасно“ – казват вегетарианците, като гледат как цивилизованите хора ядат месото на животните.

Не, това е много вкусно със сол“ – отговарят цивилизованите хора.

Е, има ли някаква разлика между тях и диваците?...

Цивилизованите, образованите и хуманни хора не виждат нищо лошо в месоядството, не се срамуват да купуват месо и говорят за печени прасета, за вкусно готвено говеждо, не се стесняват да ядат труповете на убити животни, както и канибалите не виждат нищо лошо в яденето на хора, не се срамуват да говорят за човешко месо и не се стесняват да ядат човешки тела.

Наистина, къде е разликата?... Канибалите са привикнали към човешкото месо, ние към месото на животните. Канибалите предпочитат човешкото месо пред животинското, защото било по-вкусно и по-чисто, ние така също предпочитаме кравешкото, агнешкото, пилешкото месо пред кучешкото, котешкото, мишковото. Тогава къде е разликата?


Разликата е само в това, че канибалите са просто канибали, нямат дружества да покровителстват животните, не говорят за жалост и милосърдие, за любов и пр., а ние говорим за всичко това. Ние говорим и за жалост към животните, и за любов, и говорим за това на трапезата, когато пред нас е сложено сготвено убито животно. Само в това е разликата; още и в това, че канибалите сами убиват жертвите си, а ние не правим това. Ние даже не виждаме как убиват животните и съграждаме вън от града специални здания – кланици и наемаме специални хора – касапи, които да се занимават само с убиване на любимите наши животни. Да, само с това се различаваме. И както ние се отнасяме сега към канибалите, така ще се отнасят някога и към нас; и както ние говорим сега за зверщината на канибалите, така ще говорят и за нас, за нас диваците, които се наричаме цивилизовани, които вземаме животните, отхранени от нас, убиваме ги, насичаме ги, сготвяме ги и ги изяждаме преспокойно.

Както сега – казва д-р Цимерман – се счита гнусно и позорно да се изоставят деца, да се устройва гладиаторски бой, да се мъчат пленници и да се вършат разни други зверства, които по-рано за никого не са били осъдителни, несправедливи, така ще дойде време, когато ще се счита безнравствено и позорно да се убиват животните и да се ядат.“

III.

Всяка жива идея, всяка жива истина преживява, както казва Толстой, в своето развитие, от възникването до всеобщото възприемане, три фази: фаза на недоумение, присмех и равнодушие, фаза на борба и гонитба и най-накрая фаза на всеобщо признаване.

Идеята се заражда в ума и сърцата на най-чувствителните, най-мислещите и най-напредналите хора; народът отначало е равнодушен към идеята, тя не се отразява в живота му и той живее по старому, като само се подсмива и я подиграва.

Но идеята не се спира. Тя все повече и повече се разпространява, като започва малко по малко да влиза в живота, да се проявява незабелязано. Тогава започват да нападат поддръжниците й; поддръжниците на старото виждат, че с подигравки нищо не става и вземат други мерки, по-действителни според тях, а именно – започват да гонят и преследват защитниците на идеята.

Но гоненията не могат да заглушат живата идея, даже наопаки: „идеите бързо зреят – казва Мацини– ако се хранят с кръвта на мъчениците.“

Идеята все повече и повече се разпространява и влиза в съзнанието на хората. Рядко се намират хора да спорят с нея и все повече и повече се съгласяват с нея и се чудят как по-рано не са се съгласявали.

Така бива с всяка жива идея и правда.

Да вземем за пример робството.

Дълго време съществувало робството. Хората дотолкова свикнали с робството, че не забелязвали неговата жестокост и диващина. Даже образованите и хуманни хора не виждали нищо лошо, ужасно и позорно в робството. Това показва доколко навикът може да заслепи хората и да господства над тях.

Хората се раждали, когато робството вече съществувало. Израствали, живеели и умирали като свидетели на робството и не е чудно, че те не забелязвали лошото и ужаса му.

Но това, което не забелязвали образованите, и умните, и народът, го забелязвали онези, които имали чувствително сърце: те почувствали от цялата си душа ужаса и жестокостта на робството. Но като били малцина, гласът им звучал страхливо и към тях се отнасяли с недоумение и присмех. Хората си казвали: „Те казват, че не трябва да има роби, че трябва да се освободят!“ и не си давали труда да помислят върху това. Дотолкова те били уверени, че робството е правилно нещо, че им се струвало, че е глупаво и нелепо да се мисли за освобождаване на робите.

Но идеята, възникнала в душите на най-добрите хора, растяла и укрепвала: защитниците й ставали по-силни и смели, тя си пробивала път в сърцата на по-чувствителните хора, последователите й се умножили. Тогава другите, на които било по-изгодно робството, които не го считали за лошо, захванали да гонят последователите на тази идея.

Поддръжниците на робството казвали със злоба: „Те искат да унищожат благоустройството ни!“, „Те искат да унищожат културата!“, „Какво ще стане с науката и изкуството!, „Кой ще работи!“, „Робите за това са създадени!“ и много други. И въпросът за робството се подел. Мнозинството се опитвало да задържи идеята, но напразно. Истината, изказана веднъж ясно, растяла, влизала в съзнанието на повечето и повечето хора и след дълга борба, след много жертви, дотолкова изпълнила ума и сърцето на хората, че в днешно време е почти невъзможно да се намери сред нас човек, който сериозно да защитава робството. Всички казват в един глас: „На кого не е известно, кой може да се съмнява в това, че робството е най-позорното и отвратително явление в човечеството“, и както по-рано не се съмнявали в неговата законност, така сега не се съмняват в неговите незаконност, безобразие и гадност. Така тази идея завършила развитието си, станала наша плът и кръв и съставлявала сега частица от нашето „аз“; тя е неотделима от нас.

Това, което се е случило с идеята за човешкото робство, се е случвало и се случва и с други живи идеи и въпроси на живота.

Всяка нова и жизнена идея минава неизбежно тези фази на развитието си: първо, равнодушие и насмешка, после гонитба и борба и най-накрая, всеобщо признание. Всяка развиваща се идея трябва отначало да победи инертността на обществото, после да разруши суеверията и заблужденията, които пречат за разпространението й, да издържи всички нападки и гонения и тогава, като разчисти пътя за влизането си в съзнанието и сърцето на хората, тя се възприема от всички.

Идеята за вегетарианството също трябва да премине тези фази. И сега у нас тя преминава още първата фаза на своето развитие. Мнозина не са чували и не знаят още какво нещо е вегетарианството и се надсмиват, като чуят за него. Така се отнася мнозинството от хората към вегетарианството. И именно това леко и насмешливо отношение, което скрива същността на въпроса, трябва да се унищожи.

Трябва да се унищожи инертността и хладината на хората към вегетарианството и да се заразят с мисълта за него. Трябва да се изтъква, че месоядството не е безразлично явление, което може да се отмине равнодушно, че вегетарианството не е смешен и глупав въпрос, не е въпрос само за яденето: едно ли или друго се яде, а е много важен и сериозен въпрос. Трябва толкова ясно и определено да се разчепква въпросът, че като се говори за вегетарианството, да не може човек да се пошегува с него и да седне да яде спокойно месо (говеждо, риба и др.) и да казва: това е твърде вкусно със сол. Трябва вегетарианството да стане вече не само частен въпрос на малцина, а въпрос обществен, въпрос общонароден.

За вегетарианството се е говорило и писало много и e разглеждано от всички страни. Но докато съществува месоядството, докато повечето хора не знаят даже за вегетарианството, докато още може да се гледа леко и насмешливо на него, трябва да се пише за него, както е трябвало да се пише и говори някога и за робството, както трябва сега да се пише още за много и много други ужаси в нашия живот – трябва да се говори и пише дотогава, докато хората осъзнаят ясно ужасите, докато изчезнат заблужденията, насмешките и грешките, които скриват истината и пречат на разпространението й, докато не се прекратят тези ужасни явления.


Е. О. Димшиц

"За вегетарианството" 
(София, изд. "Възраждане", III издание, 1924 г.)
Прев. Григор Арнаудов

Коментари

Популярни публикации