За вегетарианството (I) - Е. О. Димшиц 1911 г.
„Във всяко убийство е скрита тайна мъст: кръвта на изядените животни ще разбуди алчност, страст, гняв, ненавист. Ще узнае проклетият род пагубната власт на чуждата гореща кръв и „кръвожадните“ ще въстанат брат на брата!“
I.
В нашия живот съществуват
много дивашки, жестоки и уродливи
явления, диващината, жестокостта и
уродливостта на които не можем да
забележим благодарение на нашите
възгледи и разбирания, на привичките
ни и особено на личното ни участие в
тях.
Такива явления има и в
обществения ни живот,
и в личния. Ние сме пораснали и растем
сред тези явления и ги срещаме на всяка
крачка; ние дотолкова сме свикнали с
тях, че е много трудно да видим доколко
те са противочовешки.
А между това тези явления не
могат да не поразяват със своята диващина
всеки незатъпен човек, който е свободен
от предразсъдъците на обикновения
хорски живот. Тези явления обръщат
вниманието и на всеки мислещ човек, щом
веднъж разбере тяхното значение.
Стига само човек да се спре
за малко и сериозно да се замисли над
тези явления, стига само да разбере
тяхната същност, за да не може вече да
ги пренебрегва, да ги замълчава и да не
се учудва как е могъл по-рано да не
забелязва тяхното ужасно значение и
как могат другите хора да не ги забелязват
и да бъдат равнодушни към тях.
Едно
от тези ужасни явления, на които сме
привикнали и не обръщаме внимание, е
яденето на месо.
II.
Яденето на месо е дотолкова
дивашко и отвратително, дотолкова ужасно
и противочовешко, че ние го вършим само
защото сме привикнали и се отнасяме
равнодушно към него.
– Трябва да заколим кокошка.
–
Ще отида да купя месо. –
Трябва да опека това месо. –
Хубаво говеждо месо. –
Колко вкусна риба и т. н.
Ние дотолкова сме привикнали
да слушаме тези думи, толкова често и
просто ги изговаряме и не се замисляме
върху тяхното истинско значение; ние
така сме привикнали от детство още да
виждаме вкъщи месо и кръв, да се слагат
на трапезата печени кокошки, гъски, риба
и др., че наистина мъчно можем да видим
колко ужасно и дивашко е месоядството.
Но стига човек да се позамисли
сериозно само един път върху тази
практика, да вникне искрено в нейното
значение и той ще почувства отвращение
към месоядството.
Всъщност какво е това? Вземат
животни: крави, волове, телета, свине,
гъски, кокошки и ги убиват всеки ден по
хиляди и милиони и ги изяждат... За това
нещо има наредени кланици
с доктори и касапи; има специални
магазини, където се продават труповете
на убитите животни. Хората купуват тези
трупове, варят ги, пекат ги и ги ядат,
като дават и на децата.
Може ли да
има нещо по-дивашко, по-отвратително от
това? И пак на повечето от хората не може
и на ум да дойде, че тука има нещо дивашко
и гнусно. Не може да им дойде на ум и на
диваците, които ядат хора, че те вършат
нещо много мръсно и гадно, като ядат
телата на хората, както не може да дойде
на ум и на робовладелеца, че робството
е отвратително.
Една жена,
Люси Малори, разказва: Един пътешественик
посетил в Африка едни канибали, тъкмо
когато яли човешко месо. Те му обяснили,
че повече обичат човешкото месо, отколкото
животинското, защото животните са
мръсни, а негрите се мият по три пъти на
ден.
„Това е
ужасно“ – извикал пътешественикът,
като гледал как ядат човешкото месо.
„Не, това
е много вкусно със сол“ – казал главатарят
им.
„Това е
ужасно“ – казват вегетарианците, като
гледат как цивилизованите хора ядат
месото на животните.
„Не, това
е много вкусно със сол“ – отговарят
цивилизованите хора.
Е, има ли
някаква разлика между тях и диваците?...
Цивилизованите,
образованите и хуманни хора не виждат
нищо лошо в месоядството, не се срамуват
да купуват месо и говорят за печени
прасета, за вкусно готвено говеждо, не
се стесняват да ядат труповете на убити
животни, както и канибалите не виждат
нищо лошо в яденето на хора, не се срамуват
да говорят за човешко месо и не се
стесняват да ядат човешки тела.
Наистина,
къде е разликата?... Канибалите са
привикнали към човешкото месо, ние към
месото на животните. Канибалите
предпочитат човешкото месо пред
животинското, защото било по-вкусно и
по-чисто, ние така също предпочитаме
кравешкото, агнешкото, пилешкото месо
пред кучешкото, котешкото, мишковото.
Тогава къде е разликата?
Разликата
е само в това, че канибалите са просто
канибали, нямат дружества да покровителстват
животните, не говорят за жалост и
милосърдие, за любов и пр., а ние говорим
за всичко това. Ние говорим и за жалост
към животните, и за любов, и говорим за
това на трапезата, когато пред нас е
сложено сготвено убито животно. Само в
това е разликата; още и в това, че
канибалите сами убиват жертвите си, а
ние не правим това. Ние даже не виждаме
как убиват животните и съграждаме вън
от града специални здания – кланици и
наемаме специални хора – касапи, които
да се занимават само с убиване на любимите
наши животни. Да, само с това се различаваме.
И както ние се отнасяме сега към
канибалите, така ще се отнасят някога
и към нас; и както ние говорим сега за
зверщината на канибалите, така ще говорят
и за нас, за нас диваците, които се
наричаме цивилизовани, които вземаме
животните, отхранени от нас, убиваме
ги, насичаме ги, сготвяме ги и ги изяждаме
преспокойно.
„Както
сега – казва д-р Цимерман – се счита
гнусно и позорно да се изоставят деца,
да се устройва гладиаторски бой, да се
мъчат пленници и да се вършат разни
други зверства, които по-рано за никого
не са били осъдителни, несправедливи,
така ще дойде време, когато ще се счита
безнравствено и позорно да се убиват
животните и да се ядат.“
III.
Всяка жива
идея, всяка жива истина преживява, както
казва Толстой, в своето развитие, от
възникването до всеобщото възприемане,
три фази: фаза на недоумение, присмех и
равнодушие, фаза на борба и гонитба и
най-накрая фаза на всеобщо признаване.
Идеята се
заражда в ума и сърцата на най-чувствителните,
най-мислещите и най-напредналите хора;
народът отначало е равнодушен към
идеята, тя не се отразява в живота му и
той живее по старому, като само се
подсмива и я подиграва.
Но идеята
не се спира. Тя все повече и повече се
разпространява, като започва
малко по малко да влиза в живота, да се
проявява незабелязано. Тогава започват
да нападат поддръжниците й; поддръжниците
на старото виждат, че с подигравки нищо
не става и вземат други мерки,
по-действителни според тях, а именно –
започват
да гонят и преследват защитниците на
идеята.
Но гоненията
не могат да заглушат живата идея, даже
наопаки: „идеите бързо зреят – казва
Мацини, – ако се хранят с кръвта на
мъчениците.“
Идеята все
повече и повече се разпространява и
влиза в съзнанието на хората. Рядко се
намират хора да спорят с нея и все повече
и повече се съгласяват с нея и се чудят
как по-рано не са се съгласявали.
Така бива
с всяка жива идея и правда.
Да вземем
за пример робството.
Дълго време
съществувало робството. Хората дотолкова
свикнали с робството, че не забелязвали
неговата жестокост и диващина. Даже
образованите и хуманни хора не виждали
нищо лошо, ужасно и позорно в робството.
Това показва доколко навикът може да
заслепи хората и да господства над тях.
Хората се
раждали, когато робството вече
съществувало. Израствали, живеели и
умирали като свидетели на робството и
не е чудно, че те не забелязвали лошото
и ужаса му.
Но това,
което не забелязвали образованите, и
умните, и народът, го забелязвали онези,
които имали чувствително сърце: те
почувствали от цялата си душа ужаса и
жестокостта на робството. Но като били
малцина, гласът им звучал страхливо и
към тях се отнасяли с недоумение и
присмех. Хората си казвали: „Те казват,
че не трябва да има роби, че трябва да
се освободят!“ и не си давали труда да
помислят върху това. Дотолкова те били
уверени, че робството е правилно нещо,
че им се струвало, че е глупаво и нелепо
да се мисли за освобождаване на робите.
Но идеята,
възникнала в душите на най-добрите хора,
растяла и укрепвала: защитниците й
ставали по-силни и смели, тя си пробивала
път в сърцата на по-чувствителните хора,
последователите й се умножили. Тогава
другите, на които било по-изгодно
робството, които не го считали за лошо,
захванали да гонят последователите на
тази идея.
Поддръжниците
на робството казвали със злоба: „Те
искат да унищожат благоустройството
ни!“, „Те искат да унищожат културата!“,
„Какво ще стане с науката и изкуството!,
„Кой ще работи!“, „Робите за това са
създадени!“ и много други. И въпросът
за робството се подел. Мнозинството се
опитвало да задържи идеята, но напразно.
Истината, изказана веднъж ясно, растяла,
влизала в съзнанието на повечето и
повечето хора и след дълга борба, след
много жертви, дотолкова изпълнила ума
и сърцето на хората, че в днешно време
е почти невъзможно да се намери сред
нас човек, който сериозно да защитава
робството. Всички казват в един глас:
„На кого не е известно, кой може да се
съмнява в това, че робството е най-позорното
и отвратително явление в човечеството“,
и както по-рано не се съмнявали в неговата
законност, така сега не се съмняват в
неговите незаконност, безобразие и
гадност. Така тази идея завършила
развитието си, станала наша плът и кръв
и съставлявала сега частица от нашето
„аз“; тя е неотделима от нас.
Това, което
се е случило с идеята за човешкото
робство, се е случвало и се случва и с
други живи идеи и въпроси на живота.
Всяка нова
и жизнена идея минава неизбежно тези
фази на развитието си: първо, равнодушие
и насмешка, после гонитба и борба и
най-накрая, всеобщо признание. Всяка
развиваща се идея трябва отначало да
победи инертността на обществото, после
да разруши суеверията и заблужденията,
които пречат за разпространението й,
да издържи всички нападки и гонения и
тогава, като разчисти пътя за влизането
си в съзнанието и сърцето на хората, тя
се възприема от всички.
Идеята за
вегетарианството също трябва да премине
тези фази. И сега у нас тя преминава още
първата фаза на своето развитие. Мнозина
не са чували и не знаят още какво нещо
е вегетарианството и се надсмиват, като
чуят за него. Така се отнася мнозинството
от хората към вегетарианството. И именно това леко и насмешливо отношение,
което
скрива същността на въпроса,
трябва да се унищожи.
Трябва да
се унищожи инертността и хладината на
хората към вегетарианството и да се
заразят с мисълта за него. Трябва да се
изтъква, че месоядството не е безразлично
явление, което може да се отмине
равнодушно, че вегетарианството не е
смешен и глупав въпрос, не е въпрос само
за яденето: едно ли или друго се яде, а
е много важен и сериозен въпрос. Трябва
толкова ясно и определено да се разчепква
въпросът, че като се говори за
вегетарианството, да не може човек да
се пошегува с него и да седне да яде
спокойно месо (говеждо, риба и др.) и да
казва: това е твърде вкусно със сол.
Трябва вегетарианството да стане вече
не само частен въпрос на малцина, а
въпрос обществен, въпрос общонароден.
За
вегетарианството се е говорило и писало
много и e разглеждано от всички страни.
Но докато съществува месоядството,
докато повечето хора не знаят даже за
вегетарианството, докато още може да
се гледа леко и насмешливо на него,
трябва да се пише за него, както е трябвало
да се пише и говори някога и за робството,
както трябва сега да се пише още за много
и много други ужаси в нашия живот –
трябва да се говори и пише дотогава,
докато хората осъзнаят ясно ужасите,
докато изчезнат заблужденията, насмешките
и грешките, които скриват истината и
пречат на разпространението й, докато
не се прекратят тези ужасни явления.
Е. О. Димшиц
"За вегетарианството"
(София, изд. "Възраждане", III издание, 1924 г.)
Прев. Григор Арнаудов
Коментари
Публикуване на коментар