Млякото - разговор между Н. Северова и Иля Репин
Наталия Нордман-Северова е руска писателка и феминистка. Неин съпруг в периода 1900-14 г. е прочутият руски художник и вегетарианец Иля Репин.
Иля Репин - Автопортрет с Наталия Северова. |
"Екстравагантна
дама? Да, в Наталия има прекомерна
екзалтация, която Корней Чуковски
забелязва: „Винаги й беше нужно да вярва фанатически в някоя рецепта
за спасението на хората и гръмко
величаеше тази рецепта
като панацея за всички социални
болести...“ Но във всичките си начинания
тя е искрена и думите й не се разминават
с делата. Ако реши, че е погрешно да
се убиват животни, за да се облича в
техните кожи, тогава – никакви кожени
палта, а палтата трябва да са натъпкани
с борови стърготини. Вегетарианството –
последователно: забранено е не само
месото, но и маслото, яйцата, млякото и дори медът.“
Н.
Северова: Какво недоразумение! Тези
хора, които отказват да се хранят с месо,
за да не причиняват смърт на животните,
с особена наслада и със спокойна съвест
пият мляко и всекидневно употребяват
млечни продукти. А пък всяка капка краве мляко е не само страданието от смъртта, но и
драмата на майчинството.
И.
Е. Репин: ?!
Н.
Северова: Кравата по наше желание трябва
да носи тежестта на бременността и
страданието на раждането, които не са
малки. А когато теленцето, меко и топло,
е вече в краката й, тя мучи с радост, препълнена с нежни и най-хубави чувства,
лиже го и иска да го надои със своето
мляко. Теленцето вече сучи топлата и
блага за него влага, и майката и то
преживяват блажени минути, и ето че се
появява човекът и отнема теленцето от
майката и го отнася на заколение. След
това кравата я доят чужди на нея ръце,
млякото се поставя в съдини
и се разнася за пиене от хора.
И.
Е. Репин: И е тъй сладко!
Н.
Северова: Но раздирателните стонове на
кравата не се чуват от хората. А кой знае
какви проклятия ни праща тя. Може би
затова именно ни се предават с млякото
такива болести като туберколозата и
охтиката. А мученето на закланото
теленце?! Може би затова нервите на
хората са тъй разстроени, защото се
хранят със скрити сълзи и с кръв.
И.
Е. Репин: Не разбирам какво искате и
какво право имате да обвинявате някого
в нещо си.
Н.
Северова: Аз не обвинявам, аз съм само
против лицемерието. Защо, например, да
се лигавим с чувството на жалост към
животните в разни книги, списания и
картини, а да се преструваме, че не знаем
как се доставя млякото?
И.
Е. Репин: Да, но то е нужно и полезно за
децата.
Н.
Северова: Полезно! Не помните ли какви
ужаси разправя И. Р. Торханов за суровото
мляко? Млякото добре се смуква в стомаха
и с него могат да се всмучат всякакви
болести.
И.
Е. Репин: Ами вареното мляко?
Н.
Северова: Вареното мляко също не може
да трае дълго и в него също нещо се
завъжда. Не виждаме ли в домакинството
каква разлика има между органическите
продукти и тези на земята? Млякото
веднага започва да се разлага
и как лошо миришат съдините с млякото.
Няколко пъти да помирише човек и ще му
се отще да пие мляко.
И.
Е. Репин: Вие приказвате така, че млякото
наистина може да опротивее.
Н.
Северова: Да, може. А ето, че зеленчуците
и плодовете никога не опротивяват и в
никакъв вид. Но най-главното за млякото
още не съм ви казала.
И.
Е. Репин: Кое е пък това главно?
Н.
Северова: Спомнете си как пазят да не
разстроят кърмачката. Тя не бива да се
тревожи, защото това се отразява веднага
на детенцето. Като разсърдят дойката,
на детенцето се разстройва стомахчето
и нощес плаче, не спи и отслабва. Щом
млякото на дойката действа така на
детския организъм, то защо да не допуснем,
че млякото на разстроената крава може
да вреди на нашите нерви, на съня ни и
на стомаха ни?
И.
Е. Репин: Но кравите не са винаги
разстроени. Ето кравата на нашия съсед
рева само една седмица, когато й отнеха
теленцето.
Н.
Северова: Така и човек не плаче вечно.
Но страданието на кравата е минало в
сърцето. Може би всеки път, когато я
доят, тя е разстроена от това, че човек
взема за себе си това, което принадлежи
на теленцето й, а те са го отнели и
заклали.
И.
Е. Репин: Значи аз трябва вече да не пия
мляко.
Н.
Северова: Да, опитай...
И.
Е. Репин: Ами масло?
Н.
Северова: В яденето ще се слага провансалско
(маслинено) масло. И чудно ще дъха на
Италия. Или пък ще се употребява кокосово
или растително. А вместо каймак ще бъде
мед* или мармалад: но каймак не е нужен.
Моят баща, строг стар адмирал, никога
не ни позволяваше масло, като казваше,
че гладният яде сух черен хляб. Аз съм
напълно уверена, че полезността на
млякото е една хипноза.
*Възможно е да е спряла меда в по късен период, както споменава по-горният откъс.
И.
Е. Репин: Аз имам твърде интересен ръкопис
от д-р Шпир. Той е живял преди 76 години
и е проповядвал против лекарствата и
млякото. За това нещо го лишили от служба
и от звание.
Н.
Северова: Същото казва и д-р Паско. Той
казва, че след ядене млякото не се смила
никак.
И.
Е. Репин: Нима? Но вярно; още повече,
когато се пие мляко след кисело ядене.
Из
списание „Здрав живот“ (година
1, декември 1931 г., брой 6, стр. 86-87), орган
на Българския
вегетариански съюз – София
Още за Н. Северова (на руски език)
Коментари
Публикуване на коментар