За вегетарианството (V) - Е. О. Димшиц 1911 г.
Отрицателното
влияние на възбуждането от месоядството
трябва също да се прояви, в по-голяма
или по-малка степен, в характера на
човека. Известно е, че немесоядните
животни се различават по наклонностите
си от месоядните...
„Разликата, която се забелязва в наклонностите на тигъра, хиената и вълка, от наклонностите на слона, камилата, коня и други тревопасни – казва Струве, – ясно свидетелства за грамадното влияние на храната върху ядящите я и, разбира се, сравнението не е в полза на месоядните.“
По
думите на Либих именно месото поражда
в месоядните животни злите и свирепи
инстинкти, с които се отличават от
тревопасните. Знае се, че когато свинете
се хранят с месо, стават зли и често
нападат върху хора. Също така хранят с
месо и кучето, когато искат да бъде зло
и опасно за човека.
Същото
твърди и Пресавен и много други, изучили
въпроса за влиянието на храната върху
характера на животните.
Влиянието,
оказвано от рода на храната върху
животните, трябва така или иначе да се
проявява и над човека. Ако то не бие
рязко на очи, както при животните, ако
се проявява по-незабелязано при човека,
то е навярно затова, че се омекчава от
други влияния; но при равни други условия
влиянието, оказвано от рода на храната
върху човека, трябва да бъде сходно с
влиянието, което се забелязва у животните.
И
вярно е. Знае се, че народите, които се
хранят с растителна храна (като индийците
например) се отличават с меки нрави, с
нежност и кротост.
За
превъзходството на вегетарианството
пред месоядството в естетическо отношение
няма какво да се говори. Благодарение
само на привичката ние можем днес
спокойно и без отвращение да влизаме в
готварницата и да гледаме кръв, глави,
крака, черва. Нима не би се възмутило
нашето не вече нравствено, но естетическо
чувство, ако не сме привикнали към месото
от детство?
„Струва ми се – казва Торо, – че всеки човек, който истински се труди да запази високите си и поетични чувства в най-добро състояние, особено ще бъде склонен да се въздържа от месна храна.“
Вегетарианството
изобщо има грамадно обществено и
възпитателно значение.
Днес
е прието да се говори на децата за любов
и жалост към всичко живо; в някои училища
понякога се държат беседи за хуманно
отнасяне към животните. Но очевидно е,
че всички думи и беседи не могат да имат
смисъл и значение, докато детето вижда
на трапезата парчета от животните, които
го учат да обича. Детето се научава от
малко да говори едно, а да върши друго,
привиква да лъже, да се отнася леко към
живота и страданията на живите същества.
Говорят му за жалост и любов, а то гледа
и чете как хората убиват животните на
лов само за забава; то вижда как всекидневно
се слагат на трапезата кокошки, патки...
то привиква към това зло, както привиква
по-късно и към всички други ужаси на
живота.
Възпитателното
значение на вегетарианството се състои
именно в това, че детето се приучава да
се отнася сериозно към живота, да го
разбира по-дълбоко. Вегетарианството
разширява и вдълбочава – и не само на
думи – нашите чувства и сферата на
нравствените задължения.
С
устата на другите проповедници на
любовта и мира вегетарианството казва:
Хора! Не унищожавайте живота... Обичайте
го, уважавайте го и го облагородявайте...
Ние
няма тука да зачекваме други, също важни
страни на вегетарианството; няма да го
разглеждаме обществено и лично – от
икономическо значение; няма да говорим
и за хигиеническото (здравословното)
му значение и за други негови знамения.
Интересуващите се от тези страни на
вегетарианството могат да ги намерят
изложени подробно в цял ред книги и
брошури, специално посветени на тези
въпроси.
XI.
Има
още цял ред възражения против
вегетарианството. – „Но кравите, овцете
са създадени, за да ги ядем“ – казват
едни. – „А какво ще правят жителите на
полярните места?“ – „Ами нали и
растенията имат живот и вие, като се
храните с тях, нали пак унищожавате
живота? Нали като гълтаме въздух, ние
пак погубваме живи същества“ – казват
трети.
Ние
няма да се спираме на тези възражения
и въпроси. Всички те са от такъв род, че
колкото и да ги оборваш, колкото и да им
отговаряш, те нямат свършване, защото
човешкият
ум е твърде изобретателен на възражения,
щом целта е да се оправдаят привичките
и вкусовете. Само едно можем да кажем
на всички такива възразители: щом искате
да ядете месо, то убивайте
животните сами, сами, с вашите ръце.
Сами!
И
ние сме уверени, че тогава ще изчезнат
всички възражения от само себе си.
XII.
Месото
съвсем не е нужно за живота на човека.
Човек може напълно да живее без него.
Нека
престанем да ядем месо!
Това
може да бъде трудно за някои, но то е
необходимо. Вегетарианското хранене
трябва да стане наша привичка, да бъде
обикновено наше хранене.
Помнете,
че като не се отказвате от месоядството,
вие го поддържате и съблазнявате ближните
си, особено децата.
Помнете,
че вегетарианството не е безразличен
въпрос, не е въпрос за яденето, дребнав
и личен въпрос, за който не си струва да се
говори, както мислят мнозина.
Вегетарианството
съвпада с великата идея, която движи
човечеството от неразумието и злото
към царството на любовта, разума и
правдата и която всякога е живяла и ще
живее в сърцата на добрите хора от всички
времена и народи.
Вегатарианството
трябва да бъде близко на всички ни,
защото то спомага за пробуждането в нас
на добрите ни духовни качества.
Нека
оставим месоядството! Това е напълно в
наша власт. Всеки трябва да започне от
себе си. Оставете месото и проповядвайте
вегетарианството и другите хуманни
идеи и учения!
Накарайте
хората да се позамислят, разяснявайте,
за да се унищожат всички предубеждения,
суеверия, които пречат за развитието и
разпространението на истинските идеи,
и вие с това истински ще помогнете за
установяването на царството на мира,
братството, любовта и правдата на
земята...
Нека
оставим най-после този дивашки обичай,
нека престанем да се храним с месо...
Е. О. Димшиц
"За вегетарианството"
(София, изд. "Възраждане", III издание, 1924 г.)
Прев. Григор Арнаудов
Коментари
Публикуване на коментар