ЗЕМЛЯНИ (част 4: Забавление)


Други кадри от „Фестивал на биковете“ в Испания. Рогата на бик са запалени, докато тича на улицата.

И така, преминаваме към забавлението. Марк Твен веднъж казал:
От всички живели някога създания той (човекът) е най-противното. Той е единственото създание, което причинява болка за спорт, знаейки, че е болка.“

РОДЕОТА

Кадри от родео.

В родеотата биковете и конете не подскачат, защото са диви, а защото ги боли. Връзва се колан около тялото на животното, така че да обхваща гениталиите. След като животното излезе, дърпане на колана е достатъчно, за да го накара да подскача от болка. Освен наранявания, които животните получават на родеотата като счупени крака, също така ги тренират, като ги пляскат, дразнят, удрят с електрически остени и измъчват по други начини, за да изскочат побеснели.

Виждаме бик да прескача над метална порта, опитващ се да избяга. Друг е влачен от камион. Следват кадри с дете, яздещо овца на родео в Остин, Тексас.

ЛОВЕНЕ С ЛАСО

Кадрите от родео продължават.

Ловенето с ласо включва хвърляне на въже около врата на изплашено животно, тичащо с пълна скорост, рязко спиране на клетото създание и просването му на земята.

ХАЗАРТ

Кадри от конно надбягване. Виждаме три коня да се блъскат едно в друго, а жокеите са изхвърлени на земята.

Като всеки друг бизнес, кучешките и конните надбягвания са индустрии, мотивирани от общ знаменател: печалба.

ПАНАИРИ

Кадри с различни животни по панаири.

По панаирите из цялата страна животните се използват за състезания, залози и зрелища. Тренировките за тези състезания се правят чрез лишаване от храна и понякога от вода. Тези животни, незапознати със своето обкръжение, шума, тълпите и дори това, което трябва да правят, доста често се нараняват и са хвърляни в безсмислени, нищожни, чудати състезания, замислени, за да носят печалба и забавления.

ЛОВ

Кадри от лов.

Освен че е загуба на хабитат, ловът е заплаха номер едно за дивата фауна днес. Ловците убиват над 200 милиона животни всяка година. Елени, зайци и катерици са най-предпочитаните мишени. Няма спор, че, ако ловът е спорт, то той е кървав спорт. Мишените са живи и те са подложени на жестока смърт.

РИБОЛОВ

Кадри от риболов.

Риболовът е също смъртоносен спорт, при който животните страдат. Изследователите за установили, че рибата показва поведение на болка подобно на бозайниците. Анатомически, физиологически и биологически системата за възприемане на болка при рибите е същата като на птиците и бозайниците. С други думи, рибите са организми с усещания, така че, разбира се, че чувстват болка. За тези, които мислят, че рибите умират от "по-лека" смърт, имайте предвид, че сензорните им органи са силно развити, нервната им система е сложна, нервните им клетки са много близки до нашите, а реакциите им на определени стимули са мигновени и резки.

ЦИРКОВЕ

Кадри от цирк. Слонове, правещи номера.

Когато ходим на цирк, рядко се запитваме: Какво подтиква животните да правят нещо неестествено, дори опасно, като скачане през пламъци, балансиране на един крак или гмуркане във вода от високи клатещи се платформи? Дресьорите биха искали публиката да вярва, че животните се примамват към това поведение чрез обещания за награди. Но истината е, че животните се страхуват от наказание.

Укротител на лъвове удря лъв в клетка и крещи: „Давай, давай, давай!“

По същество, циркът осъжда животни, които са диви по природа, да изживеят дните си изолирани в малки клетки, без нормално движение и социализация, местени от място на място и оковани с вериги през 95% от живота им.

ДРЕСИРОВКА

Виждаме репортаж, в който интервюиращият весело казва: „Слоновете се учат да изпълняват номерата си с позитивни методи и никога не се удрят.“ Ръководителят на цирка уверява: „Никога не се удрят. Никога, никога, никога няма да видите някой да използва камшика за нещо друго освен за напътствие или инструмент.“ Следват кадри с циркови животни, които биват удряни.

Доминацията, подчинението и болката са неразделна част от дресировката.

Виждаме кадри от дресировка в хамбар. Дресьорът налага безмилостно слон, докато се провиква през цялото време:
Нарани го. Не го пипай! Накарай го да вика! Ако те е страх да го нараниш, не идвай в тази стая. Когато кажа откъсни му –– знаеш как ще го докосна, нали? Така че, ако кажа откъсни му главата... откъсни му шибания крак, какво значи това? Защото е много важно да го направи, нали? Когато започне да се върти прекалено – с двете шибани ръце – БАМ! Точно под брадичката! Седни... и той по-добре да се дръпне. Когато се ебава прекалено много, не хващай този крак... забиваш тази кука и даваш всичко от себе си... и ето!!! Тогава ще започне да крещи. Когато чуеш този крясък, тогава знаеш, че си им привлякъл вниманието за малко! Точно тук в хамбара. Не може да го правиш на пътя. Ще прави, каквото поискам. И това е начинът. Добре, хайде. Беки! Беки!!!“

Беки слона започва да вика.

„Мършо! Докарай си шибания –– Ела тук! Мършо! Ела тук, Беки. Движи се, Беки. Движи се, Беки. Добре, бъчви. Бъчви! Хей, Беки. Давай, мърдай. Хей, жив съм. Не съм умрял. Мърдай. Влез в строя. Влез в строя, Беки. Мършо! Движи се, мършо!"

Беки започва да крещи, докато дресьорът я бие.

"Да, влез в строя. Ела тук, Томи. Защо трябва да понасят това, защото вие, шибаняци, не слушате?"

Камшикът е използван, за да хване слона за коляното.

"Назад. Ако имаш такова шибано поведение, това е начинът, по който те ще умрат."

Виждаме кадри с наранени слонове, с рани по краката, драскотини по главите и подути глезени.

Знаем, че животните чувстват. Те чувстват страх, самота и болка, точно като хората. Кое животно би избрало да прекара целия си живот в плен... ако имаше избор?

ОТМЪЩЕНИЕ

Кадри от цирк в Хавай, където слон атакува двама дресьори по време на шоу на живо и избягва от палатката. От тълпата последват паника и крясъци. Слонът е разстрелян и убит на улицата. Полицай казва: „На три. Едно. Две. Три. Свали го. Трябва да стреляш.“ Някой зад кадър крещи: „Шибани нещастници!“ Слонът издъхва, опрян в синя кола.

ЗООПАРКОВЕ

Кадри от зоопаркове.

Дали зоопарковете са ценни институции за образование и консервация? Разбира се, те са интересни, но са образователни само в смисъл на това, че учат да пренебрегваме природата на други живи същества. Освен това, какво можем да научим за дивите животни, като ги гледаме в плен? Зоопарковете съществуват, защото се интригуваме от екзотични неща, а за посетителите животните са точно това: неща. И в двата случая, в цирковете и в зоопарковете, диви и екзотични животни са улавяни, затваряни в клетка, транспортирани и дресирани... да правят, каквото хората искат.

БИКОБОРСТВО

Кадри с бикоборство.

Терминът "бикоборство" е грешно употребен, тъй като има малко съревнование между сабята на пъргав матадор (което на испански е "убиец") и объркан, осакатен, психологически измъчван и физически отслабен бик. Много видни бивши бикоборци докладват, че биковете са умишлено отслабвани с успокоителни и разхлабителни, бити са в бъбреците и са окачвани за седмици големи тежести на врата им преди битка. Някои от животните се държат в тъмнина за 48 часа преди стълкновението, след това се пускат заслепени на ярката арена. Обикновено бикът влиза и е заобиколен от мъже, които го изтощават и объркват, като го карат да се върти в кръгове и го залъгват да се блъска. Когато бикът е изморен и без въздух, той е приближен от пикадори, които прекарват копия през гърба и вратните му мускули, въртейки и дълбаейки, за да осигурят голяма кръвозагуба на бика и той да не може да вдигне главата си. Тогава идват банделиерите, които го разсейват и забиват още копия в него. Отслабнал от загубата на кръв, те го карат още да се върти, докато се замае и спре да ги гони. Накрая, матадорът, този "убиец", се появява и, след като провокира няколко изтощени атаки от умиращото животно, се опитва да убие бика със сабята си. И тази кървава форма на забавление е бикоборство. Удоволствието от всички тези дейности и спортове (общуване с природата, биха казали някои) може да бъде доставено и без да се нараняват или убиват животни. Тази комерсиална експлоатация на дивия живот грешно предполага, че стойността на дивите животни се свежда до тяхната полза спрямо човешките интереси, особено икономическите. Но дивите животни не са възобновяем ресурс, имащ стойност само спрямо човешките интереси.

Монтаж с кадри с животни в развлекателния бизнес. Виждаме купчина събрани мъртви тюлени на остров Сейнт Пол.


Това възприятие може да бъде само на видист. Въпреки всичко, тези практики съществуват само защото не приемаме на сериозно интересите на другите животни. В тази светлина, не са ли хората най-безсърдечните видисти от всички?


Коментари

Популярни публикации